Vybíráš jízdní kolo, ale nemůžeš se v nabídce zorientovat? Neboj se, máme pro tebe návod, jak správně vybrat kolo do těžkého terénu, na silnici nebo pro malá i velká dobrodružství.
Z čeho můžeš u nás vybírat?
Nejdůležitějším aspektem při výběru kole je zodpovědět si několik základních otázek, abychom zjistili, jaký typ kola nebo dokonce konkrétní model je vhodný právě pro tebe.
V jakém terénu se nejčastěji pohybuji?
Odpověď není jen silnice/terén. Obě dvě varianty mají vícero podob. Silnice může být hladká jako dětská… ale taky, a to je v Česku častější případ, může být rozbitá a plná výmolů. Stejně tak terén může být samý kořen, velký kámen a bahno. Anebo jen zpevněná polní cesta. Podle povrchu a terénu pak vyber správný typ kola.
Jak intenzivně budu jezdit?
Pokud za rok najezdíš několik tisíc kilometrů a absolvuješ i nějaký ten závod, bude pro tebe vhodnější jiný typ kola než pro člověka, který svou cyklistiku koncentruje do deseti víkendových vyjížděk za rok.
Pokud na kolo vyrážíš často a máš vyšší ambice (nemusíš nutně závodit, zkrátka chceš jezdit rychle, dlouho a daleko), určitě vybírej z vyšších modelů, které mají jednak lehčí rámy – často z karbonu a navíc taky přesnější přehazovačky, lepší brzdy a celkově kvalitnější komponenty.
Je pro mě lepší klasické kolo nebo elektrokolo?
Kategorie elektrokol rozdělila cyklistický svět na dva velké tábory. Příznivce a zarputilé odpůrce. Kdy má tedy elektrokolo význam?
• Kolo je dopravní prostředek (například do práce) a nejde mi čistě jen o pohybovou aktivitu
• Zdravotní problémy
• Vyšší věk
• Objevování nových míst a terénů - nemám kondici pro zdolávání stovek kilometrů a tisícovek metrů převýšení
Jakou potřebuji velikost?
U velikosti kol rozlišujeme dva základní parametry. Jednak velikost rámu, která je ve většině případů na škále od XS do XXL. U modelů horských kol pak taky rozlišujeme velikosti samotných kol (výpletů). A to 29″ nebo 27,5″ (ojediněle se můžeme ještě setkat s oldchool 26″). 29″ kola jsou vhodná pro naprostou většinu chlapů a spoustu žen. 27,5″ potom pro drobnější dámy.
Co se týče velikosti rámu, najdeme vždy přiloženou velikostní tabulku, od které se dá odrazit. Pokud jsi se svou výškou na pomezí dvou velikostí, je dobré zohlednit několik aspektů.
• Menší rám je lehčí a snadněji ovladatelný
• Větší bývá zpravidla pohodlnější (použij ale zdravý rozum - pokud si pořídíš XL, přestože bys měl/a jezdit na velikosti M, na pohodlnosti si rozhodně nepřidáš…)
• Menší rám se dá zvětšit pomocí delšího představce, výše nastaveného sedla. Do záporných hodnot na představci a sedlovce jít nemůžeš.
Pokud jsem žena, chci specificky dámský model?
Dneska už dámské modely mají stejnou geometrii (tvar) rámu, jako ty pánské. Liší se ale například v délce představce, specificky dámským sedlem nebo třeba užšími řídítky.
Horská kola neboli MTB jsou primárně určena do technického terénu. Pod pojmem technický terén si můžeš představit bláto s kameny, kořeny a dalšími nástrahami. Průchodnost tímto marastem zajistí široké pláště s agresivním vzorkem (ten ale můžeš volit v závislosti na terénu – jeden se hodí do bláta a jiný zase do skalnatého prostředí. O pohodlí se postará odpružená vidlice. Pokud chceš mít zadek opravdu jako v bavlnce, nebo brouzdat těmi nejnáročnějšími terény – vybírej mezi celoodpruženými modely, které mají odtlumený i samotný rám, respektive zadní stavbu. Na horském kole se budeš v terénu pohybovat pravděpodobně nižší rychlostí, proto je i geometrie (tvar) rámu přizpůsobena pohodlnějšímu (vzpřímenějšímu) posedu, který jednak není tak náročný na záda a taky ti dává větší kontrolu nad kolem. Snadná ovladatelnost je podpořena i širokými řídítky. Na horském kole samozřejmě můžeš vyjet i na cestu. Ve srovnání s kámošema, kteří pojedou na silničce nebo gravelu, se ale více nadřeš.
Gravel kola zažívají v posledních letech obrovský boom. A není se čemu divit, jde totiž o suverénně nejuniverzálnější typ kola. Na první pohled sice připomíná silničku, ale při bližším pohledu zjistíš, že jde o hybrid mezi silničkou a MTB. Gravel kola mají užší pláště než horská kola, ale bez problému s nimi zvládneš lehčí terén, štěrkové nebo polní cesty. Na vyložený downhill to ale úplně není… Zároveň na silnici budeš švihat výrazně rychleji než na horáku. U gravelů taky nenajdeš odpruženou vidlici (ale jsou i výjimky). Přece jenom v lehčím terénu takové tlumení nepotřebuješ a s pevnou vidlicí ušetříš spoustu gramů a energie, která se v tlumení ztrácí. Co se týče geometrie, na gravelu budeš lehce nataženější než na mtb. Každopádně i zde je kladen důraz na výbornou kontrolu stroje. S tím souvisí i řídítka, která ti dávají díky zkroucení (podobně jako u silniček) spoustu možností úchopu. Nicméně oproti klasickým silničním řídítkám jsou v základu o něco širší a navíc se ještě rozšiřují ve spodní části. Gravelová kola mají často taky spoustu navářek a možností uchycení brašen a zavazadel, a i proto se perfektně hodí pro dobrodruhy, kteří chtějí objevovat nová místa a vystřídají během jedné vyjížďky spoustu terénů.
Elektrokola jsou dostupné v mnoha kategoriích. Pořídit si můžeš městské kolo s pěkným košíkem, které zajistí, ať z tebe nekape na ranní poradě pot. Taky ale celoodpružené „motorky“, které projedou téměř jakýmkoli terénem. U elektrokola sleduj hlavně tyto parametry:
Kategorie – jak je napsáno výše, vybrat si můžeš celoodpružené enduro, XC, trekkingové, městské nebo silniční.
Dojezd – na dojezd má vliv jednak baterie, ale i tvoje hmotnost a ekonomika jízdy (podporu si můžeš volit podle chuti).
Výkon motoru – pokud jsi 120kg řízek, bude pro tebe potřeba silnější motor, než pokud jsi drobná 40kg dáma.
Kapacita baterie – od kapacity se z části odvíjí, jak daleko vás kolo doveze.
Materiál rámu – ve většině případů jsou rámy hliníkové, protože zde není hmotnost zásadní. Nicméně najdeš i elektrokola z karbonu.
Druh vidlice – druh tlumení a zdvih má velký vliv na pohodlí, terén, ve kterém se můžeš pohybovat i životnost samotné vidlice.
Co se týče terénu, do kterého je kolo určeno, jsou trekkingová kola velmi podobná těm gravelovým. To znamená lehký terén, zpevněné polní a lesní cesty, štěrk. Rozdíl oproti gravelovým kolům je ten, že gravelová kola jsou přizpůsobena spíše dobrodruhům, zatímco trekkingová kola spíše turistům. Najdeme u nich často odpruženou vidlici s nižším zdvihem, která zajistí co největší pohodlí při přejíždění drobných nerovností. Obecně jsou trekkingová kola dělána pro méně náročné cyklisty. S tím souvisí i nižší pořizovací cena.
Dětská kola se řadí do několika kategorií podle průměru kol. Pro ty nejmenší je vhodné začít odrážedlem bez řetězu, ty začínají na průměru kolem 10″. Dále už s klasickým pohonem 12″, 16″, 20″, 24″ a 26″, které se už blíží klasickému dospěláckému kolu. Pokud se chceš o výběru dětského kola dozvědět více, přečti si náš podrobnější článek.